//
you're reading...
DDJGZ vh EKD, Digitaal Dossier, Reacties

Wel vaccinaties, geen DDJGZ in Amsterdam kan dat?

Deze week ontvingen we bericht op onze Facebookpagina van een ouder die wel vaccinaties wil laten uitvoeren bij haar kind, maar het DDJZG weigert.

Ze schreef het volgende:

Bericht op dinsdag 28 mei 2013
Ik heb zojuist het consultatiebureau gebeld om te vragen of ik voor mijn kind (dat in oktober geboren wordt) alleen vaccinaties kan krijgen. Het consultatiebureau liet mij weten dat niet te doen, de GGD Amsterdam stelt verplicht, alles of niks.

Daar zit je dan, nu maar kijken of mijn huisarts toch bereid is vaccinaties te geven (eerder gaf de assistente aan dat hij alle zorg behalve vaccinaties op zich wilde nemen). En anders? Mijn kind niet vaccineren lijkt me ook geen optie.
Iemand nog goede tips of zin om (gezamenlijk) een proces tegen de gemeente/overheid te starten. Het is toch te gek voor woorden dat mijn kind te horen krijgt dat omdat zijn ouders bezwaren hebben tegen digitale verslaglegging, hij geen recht op zorg meer heeft.
Bah, wat een rotland is dit ook!

Onze reactie: 
Kijk even of je aan deze informatie iets hebt: https://digitaaldossiernee.wordpress.com/2012/02/13/zonder-digitaal-dossier-geen-vaccinaties-bij-het-consultatiebureau/

Tweede bericht op woensdag 29 mei 2013:
Ik heb die pagina en reactie van jgz zuid-Holland west meegenomen in mijn brief aan de Amsterdamse GGD. Ik beroep me daarin op art. 1 grondwet, gelijkheidsbeginsel en evenredigheidsbeginsel (behoorlijk bestuur) de internationale rechten vh kind en Europese vaccinatietegels en de voorwaarden RIVM voor het vaccinatieprogramma.

Het is heel simpel, als kinderen in andere regio’s wel alleen gevaccineerd kunnen worden, moet dat voor mijn kind ook gelden, en mijn kind mag geen rechten ontzegd worden omdat ik een principiële bezwaren heb tegen iets wat de overheid doet.
We zijn bereid om hiermee naar de rechter te stappen (tot aan Europees hof desnoods), nu maar hopen dat dat niet nodig is (en als dat wel zo is onze rechtsbijstandsverzekering daar zin in heeft).

Derde bericht op donderdag 30 mei 2013
Een update op mijn bericht van afgelopen dinsdag.

Ik heb de gemeente en het RIVM een mail gestuurd met bezwaar tegen het uitsluiten van vaccinaties op basis van het niet willen meedoen aan het digitaal dossier en kreeg zojuist antwoord.

Een werkelijk prachtige mail, waarin mij werd uitgelegd dat er verschillende organisaties in Amsterdam zijn die het consultatiebureau gebeuren uitvoeren en dat ik verkeerd geinformeerd ben. Het is ook in Amsterdam WEL mogelijk om alleen vaccinaties en verder niks via het consultatiebureau te doen. Ik heb een contactpersoon gekregen bij mijn lokale consultatiebureau die mij zal opbellen om de lucht te klaren en te zorgen dat ons kind wel gevaccineerd kan worden.

Goed nieuws dus voor Amsterdamse ouders die hun kind buiten het digitaal dossier willen houden. Als het consultatiebureau in eerste instantie weigert, gewoon contact opnemen met de overkoepelende organisatie, dan kan het wel!

Hoera!

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Volg ons

@digdosjeugd

Oeps: Twitter reageert niet. Wacht svp een paar minuten en ververs deze pagina.

